نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست

روف گاردن چیست ؟ و چه کاربردهایی دارد؟

سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰۵:۱۴ ب.ظ

کافیست بدانید و با خبر باشید که یکی از موضوعات مهم و مسائلی قابل استفاده که امروزه در حوزه معماری و طراحی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و طرفداران و علاقه مندان نسبتا زیادی را هم پیدا کرده است ، روف گاردن یا اگر بخواهیم بطور واضح تری بیان کنیم ، همان بام سبز است . متاسفانه یکی از مشکلاتی که جدیدا به وجود آمده و باعث کلافه بودن بسیاری از مردم میشود فضای پر هیاهو و آلوده ی شهرها و کمبود فضای سبز است . هم اکنون به کمک مقاله ویکی سرا سعی داریم این مشکلات پردغدغه را که یکی از دلایل مهم و اساسی برای تمایل افراد به این سمت و سو یعنی ساخت روف گاردن می باشد را مهیا کنیم  .

 

روف گاردن چیست ؟

روف گاردن

آگاه باشید که روف گاردن یا همان بام سبز که به بام باغ نیز معروف است در واقع یک فضای سرسبز و پرنشاط است که بر روی پشت بام یا بالاترین نقطه سطح یک ساختمان ساخته میشود و به عنوان راهی برای بهبود یا بهتر شدن کیفیت هوا و کاهش گرما شناخته شده است . درواقع این ابتکار نو و قابل ستودنی معماری و محیطی بسیار اعجاب انگیز و خاص است . بهتر است بدانید  که پشت بام انواع ساختمان ها از جمله : ساختمان های مسکونی و تجاری میتواند با رعایت اصول آیین نامه یک گزینه ی خوب و قابل قبول برای اجرای این طرح فوق العاده زیبا و کاملا متفاوت باشد .

درضمن ناگفته نماند که باغ و فضای سبزی که بر روی پشت بام قرار دارد، منظره ای بینظیر و چشمگیری را ایجاد میکند . همچنین باید مطلع باشید که علاوه بر آن یک روش هوشمندانه و کاملا راحت برای لذت بردن از یک خلوتگاه آرام در وسط شلوغی های سرسام آور شهر می باشد . در این راستا ، بهتر است بدانید که کشور هایی مانند فرانسه، سوئیس، کانادا همگی قوانینی تصویب کرده اند که طبق آن همه ساختمان های مسکونی و تجاری جدید باید بخشی یا تمام فضای بام خود را سرسبز و باطراوت کنند . در اصل این نکته کلیدی که خدمتتان عرض کردیم ، نشان میدهد که این موضوع یعنی ساخت روف گاردن و به دنبال آن افزایش فضای سبز محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتی میتواند به حفظ محیط زیست کمک بسیار خوبی کند .

 

تاریخچه روف گاردن

گفتنی است که تاریخچه ی ساخت روف گاردن یا همان کاشت گیاه بر روی پشت بام به زمان های بسیار دور باز می گردد. در واقع اولین تاریخچه ای که در این مورد کشف و ثبت شده به ششصد تا چهارهزار سال پیش از میلاد در منطقه ای بین النهرین برمیگردد .

دقت داشته باشید که افراد ساکن در بین النهرین را شاید بتوان اولین مبدعان این روش دانست . شاید کمتر کسی باشد که نام باغ های معلق بابل به گوشش نخورده باشد، به جرات میتوان گفت که قدیمی ترین و باستانی ترین نمونه ی بام های سبز باغ های معلق بابل اند. بهتر است بدانید که باغ های معلق بابل، باغ هایی با چشم اندازی زیبا و گیاهانی سبز و دنباله دار که در آن به زیبایی قابل ستودنی و دقت جای گرفته اند .  در مجموع باید دانست که ساخت همچین سازه ای زیبا و چشمگیر آن هم در وسط یک بیابان، قطعا از شگفتی ها و شاهکارهای بینظیر مهندسین خبره ی آن دوران بوده است .

 

طراحی و ساخت روف گاردن

ناگفته نماند که در ساخت و طراحی روف گاردن از اجزا و عوامل مختلفی استفاده می شود . حقیقتا می توان گفت که اجزای اولیه برای ساخت یک بام سبز شامل یک لایه ی عایق در قسمت پایینی بام، یک غشای ضد آب برای جلوگیری از نشت آب و تخریب ساختمان، یک مانع برای جلوگیری از نفوذ ریشه های گیاهان به ساختمان می باشد ، این نکته را به خاطر داشته باشید وهرگز از آن غافل نشوید که از طرفی در ساخت روف گاردن باید از یک غشای ضد آب برای مقاومت در برابر اسید های آزاد شده از گیاهان استفاده کرد .

توجه کنید لایه ی بعدی که در طراحی و ساخت سقف سبز باید به کار رود ، لایه ی زهکشی ساخته شده از خاک رس، شن و یا پلاستیک سبک وزن است که این لایه علاوه بر حفظ آب ، باعث هوادهی محیط کشت نیز می شود . بهتر است بدانید ، در اکثر مواقع لایه زهکشی آب اضافی را ذخیره می کند که برای استفاده بعدی گیاه مناسب و خوب است.

همچنین در بالای لایه زهکشی باید یک فیلتر قرار بگیرد . دقت نمائید ، کار این فیلتر اینست که به آب اجازه میدهد تا از آن عبور کند و همچنین از فرسایش ذرات ریز خاک جلوگیری می کند. در آخر لایه ی نهایی روی سایر لایه ها قرار می گیرد. همیشه یادتان باشد که لایه ی آخری حاوی گیاهان و محیط رشد خوب و مناسبی برای آن ها است.

 

خاک مناسب برای بام سبز

بهتر است بدانید که یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد در ساخت روف گاردن استفاده از یک خاک مناسب و مرغوب است. دقت نمائید که خاک انتخابی باید چند ویژگی خوب داشته باشد. اول از همه باید وزن کمی داشته باشد و نسبتا سبک باشد. مطابق با سایر مقالات ویکی سرا باید در نظر داشته باشید که خاک بام باغچه باید بتواند آب را به خوبی جذب خود کند ، یعنی توانایی جذب نسبتا بالایی داشته باشد.  به عبارتی دیگر باید بتواند نقش یک عایق خوب و مطمئن را بازی کند و از نفوذ آب به قسمت های پایینی جلوگیری کند. همچنین ویژگی آخرهم اینست که باید دارای مواد و ترکیبات مغذی برای رشد و پرورش گیاهان باشد .

 

چه گیاهانی برای استفاده در روف گاردن مناسب و ایده آل است ؟

هم اکنون در این بخش مهم و قابل توجه میخواهیم گیاهانی که برای استفاده و کاشته شدن بر روی سقف و بام مناسب اند را به شما معرفی کنیم .  ابتدا لازم است که با یک اصل اساسی و قانون کلی در مورد انتخاب گیاه برای بام سبزخود آشنا شوید . آن هم این که سقف و بام نسبت به سایر قسمت های ساختمان معمولا مقدار بیشتری از نور خورشید را دریافت می کند و به همین دلیل نسبتا گرم تر است . ناگفته نماند که ممکن است برخی افراد برای پشت بام خانه خود یک سایه بان تعبیه کنند که میتواند دما را تا حدی کاهش دهد و از گرمای شدید آن به طرز باورنکردنی بکاهد .

بنابراین ، با توجه به نکات ارزشمندی که در قسمت بالا خدمتتان ارائه کردیم، گیاهی برای کاشت روی سقف و بام مناسب است که بتواند گرما و خشکی را تا حدی تحمل کند و در برابر آن مقاوم و محکم باشد.

در ادامه می خواهیم چندین نمونه از گیاهان مختلف را از جمله میوه و سبزیجات، گل های تزئینی و … را برای شما مثال میزنیم تا بتوانید راحت تر  از بین آن ها یکی را انتخاب کنید و بر روی بام خانه تان بکارید .

 

گل مخروطی

خوشبختانه گل مخروطی به خشکی مقاوم است ، درنتیجه می تواند یک گزینه ی فق العاده عالی برای پشت بام شما باشد . همچنین فراموش نکنید که آفتاب زیاد و یک خاک با زهکشی خوب برای این گیاه بسیار مناسب است.

 

خیار بوته ای

درنهایت خوب است از این نکته ی بسیار مهم نیز غافل نشوید که برای رشد خیار بوته ای فقط کافیست آب و نور به مقدار کافی دریافت کند . در اینصورت نگهداری از آن ها کاملا راحت و آسان است .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۴
نگار محمدی

روف گاردن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی