نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست

اصول طراحی آشپزخانه و نکات مهم آن

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲ ب.ظ

اصولا اولین مرحله برای چیدمان ، دکوراسیون آشپزخانه و کابینت آن دانستن جزئیات و شناخت دقیق انواع سبک آشپزخانه می باشد . در واقع ،  هر سبکی ویژگی های خاص منحصر به فرد خود را دارد وهمواره تعادل بین سبک ها میتواند بر زیباتر شدن محیط آشپزخانه نیز تاثیر فوق العاده ای بگذارد .

با این اوصاف ، شما سروران گرامی می توانید با توجه به علاقه و سلیقه ی شخصی خود یکی از سبک ها را در طراحی آشپزخانه خود انتخاب کنید و براساس آن ، طراحی و دکوراسیون کنید . در ادامه ویکی سرا می خواهد بیان کند که از چه نکات و اصولی باید پیروی کنید .

طراحی آشپزخانه

* طراحی آشپزخانه *

همانطور که همه ما میدانیم ، آشپزخانه قلب تپنده ی هر خانه ای است ، به طور ساده تر، آشپزخانه را میتوان یکی از مهم‌ ترین بخش هر خانه‌ ای دانست ، به همین دلیل میتوان از الگو های زیبا و نیز مدلهای مختلف برای زیبا سازی این فضا استفاده کرد .

اگر دقت کرده باشید از نظر فنگ شویی این فضا سرچشمه سلامت و راحتی خانواده می باشد  . با این اوصاف ؛  برای اجرا و طراحی آشپزخانه‌ پلان یا به عبارتی مدل و طرح های مختلفی وجود دارد که در ادامه برایتان مطرح  می کنیم . به طور مثال ، آشپزخانه‌ های مدل ال، (L)، یو (U)، جی (G)، خطی، راهرویی و جزیره‌ای از رایج ترین و خاص ترین ایده ها و مدل های آشپزخانه‌ است . در این مقاله جامع تمایل داریم که انواع مدل های آشپزخانه ، اصول طراحی را برای شما عزیزان بیان کنیم .

قائدتا ، اصول طراحی و دکوراسیون فضا است که تعیین می کند ، کابینت ها یا تجهیزات این فضا دقیقا در کجا قرار بگیرد . دراین راستا ،  برای طراحی و دیزاین آشپزخانه باید دقت و توجه کافی داشته باشید تا از پرت شدن فضا جلوگیری کنید.

درادامه مقاله می خواهیم شما عزیزان را با الگوهای زیبا و مدل های فوق العاده کاربردی طراحی این فضا آشنا کنیم . 

 

طراحی و دیزاین انواع آشپزخانه

فراموش نکنید که دیزاین و طراحی درست این محیط میتواند بر زیباتر شدن و جذابیت کل فضای خانه تاثیر بگذارد . تقریبا می دانید که این مکان پر رفت و آمد‌ ترین بخش هر خانه است . بنابراین  ، فراتر از کابینت‌ های زیبا و یا لوازم پخت و پز مدرن ، نقطه عطف داشتن یک زندگی شاد و لذت بخش داشتن یک آشپزخانه خاص و منحصر به فرد است . درنتیجه بهتر است بدانید که از نظر روانشناسان و نیز طراحان داخلی دیزاین و طراحی آشپزخانه میتواند بر حال عمومی افراد نیز تاثیرات مثبت و منفی به جای بگذارد .

بدین ترتیب ، زمانی که میخواهید یک شکل و استایل خاص را برای آشپزخانه خود طراحی و پیاده سازی کنید بایستی قبل از هر کاری این فضا را از نظر کارآمدی و راحتی نیز بررسی کنید ، تا در پایان اجرا به مشکل برنخورید . همچنین اگر نگران هستید و مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید و حتی اطلاع زیادی از طراحی و سبک‌ های آشپزخانه ندارید ، با این اوصاف ، بهتر است که با ما همراه باشید تا اطلاعات و دانش کافی ازانواع مدل های آشپزخانه داشته باشید ، تا به راحتی و آگاهی بیشتر بتوانید این محیط را به بهترین شکل طراحی و دیزاین کنید .

 

اصول طراحی و دیزاین آشپزخانه

ازاین نکته مهم نیزغافل نشوید که برای طراحی و نیزچیدمان این فضا ، بایستی از یکسری اصول لازم پیروی کنید . به یاد داشته باشید که هر چه دانش شما در خصوص این قوانین بیشتر باشد ، میتوانید محیط زیباتری را برای خود طراحی و دیزاین کنید . همچنین ، اگر در زمان توضیح طراحان و دکوراسیون کاران گیج میشوید و نمیدانید باید چه سبکی را انتخاب دهید ، ویکی سرا در اینا به کمک ما آمده است تا بگوید که از چه اصول و نکات مهمی باید پیروی کنید .

در نتیجه ، رعایت کردن اصول طراحی آشپزخانه و توجه داشتن به آن ، میتواند بر زیباترشدن این محیط تاثیر بسزایی بگذارد .

 

فضای تهیه غذا

لازم به ذکر است که بدانید ، محدوده آماده سازی غذا در کنار آشپزخانه باید حداقل 0.3 متر گستردگی لازم را داشته باشد . لذا رعایت کردن این اصول باعث آرامش و راحتی بیشتر افراد میشود . همچنین ،  منطقه کنار ظرف‌ شویی باید حداقل 0.45 متر عرض داشته باشد تا افراد بتوانند در این محیط آزادانه و راحتتر حرکت کنند . درنتیجه ، رعایت این اصول در محیط آشپزخانه میتواند تنش های عصبی و ناخوشایند افراد را کاسته و از طرفی دیگر انرژی آنها را بطرز عجیبی افزایش دهد . همچنین خوب است که برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آشپزخانه مقاله (فنگ شویی آشپزخانه و نکاتی که باید درباره آن بدانید ) را مطالعه بفرمائید.

انواع پلان و مدلهای آشپزخانه
 

آشپزخانه راهرویی
 

بهتر است بدانید  آشپزخانه‌ راهرویی که آن‌ را آشپزخانه گالی نیز می نامند از معروف‌ ترین و خاص ترین مدل چیدمان‌ های آشپزخانه است . اگر شما هم فضای کوچکی برای آشپزخانه دارید و به فکر طراحی مناسب برای آن هستید ، اصلا نگران این قضیه نباشید، زیرا چیدمان آشپزخانه به سبک راهرویی یک گزینه‌ ی مناسب و عالی می باشد .

غالبا در آشپزخانه های کانتری وسایل آشپزخانه بین دو دیوار قرار میگیرد . معمولا آشپزخانه راهرویی مناسب مکان‌ های کوچک است ، این بدان معنا نیست که نتوان این سبک را در آشپزخانه های بزرگ پیاده سازی کرد . در آشپزخانه راهرویی فاصله بین کابینت‌ ها کم است .

دقت داشته باشید که در آشپزخانه‌ های راهرویی به‌ خاطر باریک‌ بودن آشپزخانه ، داشتن نظم و نیز مرتب‌ بودن اجزای آشپزخانه اهمیت بسیاری دارد . در نهایت ، باید  در این فضا هر وسیله ای در جای معینی قرار بگیرد . لذا توجه کردن به این نکته مهم ، از شلوغ شدن محیط آشپزخانه جلوگیری میکند .

 

آشپزخانه مدل یو
 

در حقیقت ، سیستم یو شکل به طورکلی دارای 3 دیوار مجزا برای نصب کابینت است ، به جهت وجود دیوار مختلف ، شما قادر هستید وسایل آشپزخانه را از قبیل : یخچال، سینک و گاز را به هر شکلی که دوست دارید چیدمان کنید ، درکل هر کدام از این وسایل میتواند در یک ضلع آشپزخانه قرار بگیرند.

به نوعی می توان گفت که این مدل هم در خانه‌ های کوچک و هم بزرگ قابل اجرا است ، همچنین اگر فضای مابین دیوارها زیاد است ، میتوانید از یک کابینت جزیره‌ ای یا میز نهارخوری در وسط یا ورودی آشپزخانه استفاده کنید .

 

آشپزخانه مدل ال

مهم است بدانید که با رشد سبک معماری مدرن ، مدل ال (L) به یکی از مدل‌ های پر کاربرد و زیبا در دکوراسیون داخلی تبدیل شده است . این سبک را میتوان در ابعاد مختلف اجرا و پیاده سازی کرد .

ناگفته نماند که این سبک آشپزخانه دارای دو دیوار بزرگ‌ تر و یک دیوار کوچک تر است . در دیوار های بزرگ تر دو ایستگاه و در دیوار کوچک‌ تر یک ایستگاه کاری قرار داده میشود . همچنین اگر فضای کافی بین دو دیوار وجود داشته باشد میتوان میز نهار خوری را به آشپزخانه متصل کرد و یا یک کابینت جزیره‌ ای در وسط آشپزخانه قرار داد .

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۱۰
نگار محمدی

طراحی آشپزخانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی