نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست

بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹ ق.ظ

باید دانست که اتاق خواب کودکان از نظر روانشناسی در تمام دوران خردسالی ، منطقه خاص و مهمی برای کودک دلبند شما می باشد، به همین دلیل باید توجه داشته باشید که  برای رنگ آمیزی این فضا از رنگهای سرد و گرم با نظم و ترتیب خاصی استفاده کنید .

در حال حاضر ، متخصصان بر اساس نظریه روانشناسی به دنبال بهترین و به روز ترین رنگ ها برای اتاق خواب کودک هستند . این افراد معتقد اند که کودکان تحت تأثیر محیط قرار می گیرد ، با این اوصاف ، باید با توجه و دقت بالایی از رنگ ها برای دکوراسیون اتاق خواب آنها استفاده کرد .

روانشناسی رنگ بر اتاق خواب کودک

روانشناسی رنگ دکوراسیون اتاق کودک

اصولا بعضی از والدین با قرار دادن اسباب بازی رنگی در اتاق خواب ، هیجان و شور کودکان را افزایش میدهند و روند خوابیدن آنها را به تاخیر میاندازند . ولی بهتر است بدانید که قرار دادن اسباب بازی ها در اتاق کودک انتخاب خوبی نیست ، همچنین متخصصان از نظر روانشناسی میگویند اسباب بازی های پر سر و صدا رنگی را هنگام خواب از کودکان خود دور کنید تا آنها آرام تر بخوابند .

 

رنگهای اتاق خواب کودک

در حالت معمول ،روانشناسان با انجام تست هایی دقیق بر روی کودکان دریافته اند که چه رنگ هایی برای کودکان مناسب است و باعث شادی و هیجان آنها می شود . درادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید تا دریابید که چه رنگ هایی برای اتاق کودک دلبندتان مناسب تر است .

در این مواقع ، اگر دانش و اطلاعات خود را در مورد رنگ ها و تاثیرات آنها بر کودکان افزایش دهید ، میتوانید با توجه به اصول روانشناسی دقیق تر ، بهترین رنگ را برای اتاق خواب کودک خود انتخاب کنید . حتی بهتر است که برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان در انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب از آنها نیز نظر خواهی کنید . در مجموع در انتخاب رنگ مناسب هیچگاه اهمیت روانشناسی رنگ ها را فراموش نکنید ، تا از این طریق محیط زیبا تری را برای فرزندان عزیزتان فراهم کنید .

دقت نمائید که انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک می تواند بر روحیه آنها تأثیر مثبتی به جای بگذارد . در واقع کودکان می توانند نسبت به برخی رنگ ها حساسیت بیشتری از خود نشان دهند ، بنابراین بهتر است که عاقلانه رنگ را انتخاب کنید . در این مقاله تمایل داریم بهترین رنگ ها از نظر روانشناسی برای دکوراسیون اتاق خواب کودک را شرح دهیم .

 

رنگ گرم و سرد

Warm colors:

اکثرا می دانید که رنگ های گرم حس صمیمیت و راحتی را به کودکان القاء میکنند که این رنگ‌‌های گرم شامل : رنگ‌‌های قرمز ، زرد و نارنجی هستند . بهتر است بدانید این رنگ‌‌ها دارای حس شور و هیجان بوده و از این رو جنب و جوش کودکان را افزایش می دهند .

Cool colors:

و اما جالب است که رنگ های سرد نماد آرامش و سکون هستند . در مجموع رنگ های سرد حس آب ، آسمان و حتی یخ و برف را به ما یادآوری می کنند . بنابراین ،  میتوانید از این رنگهای آرامش بخش برای رنگ آمیزی اتاق خواب کودک خود استفاده کنید .

این رنگ های خنک شامل : بنفش و سبز و آبی می باشد ، اما رنگ های دیگری هم وجود دارد که از آن ها به عنوان رنگ های سرد نام برده می شود ، این رنگها شامل خاکستری و سفید و سیاه هستند . حال که رنگها را شناخته اید و در مورد آنها آگاهی لازم را کسب کرده اید ، در ادامه میخواهیم رنگهای مناسب برای دکوراسیون رنگی اتاق خواب کودک از نظر روانشناسی را شرح دهیم ، بنابراین در صورت تمایل داشتن ادامه مقاله را دنبال کنید .

 

رنگ سفید ( White color )

در حقیقت همه ما میدانیم که رنگ های سفید در دکوراسیون حرف اول را می زنند و تاثیر بسیار مثبتی بر روحیه کودکان دارند . White color از نظر روانشناسان بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب کودک است . در کل سفید یک رنگ روشن و لطیف است که باعث آرامش کودکان می شود .

همچنین از این موضوع غافل نشوید که در انتخاب رنگ حامی برای سفید حتما به نکات روانشناسی رنگها دقت نمائید ، تا بهترین رنگ را برای اتاق خواب کودک دلبندتان انتخاب کنید .

 

رنگ صورتی ( Pink color )

خوب است بدانید که  رنگ صورتی و مرجانی برای اتاق کودک بسیار مناسب است . از نظر روانشناس این رنگ آرامش بخش است و می تواند ضربان قلب را کاهش دهد به همین دلیل میتوان از آن برای دکوراسیون اتاق خواب کودک استفاده کرد .

در واقع رنگ صورتی از نظر روانشناسی اتاق خواب را به یک محیط امن تبدیل کرده و احساس امنیت خاطر را در فرزندان افزایش میدهد . به نوعی می توان گفت که این رنگ خواب کودکان را عمیق تر میکند ، با این رنگ کودکان در طول روز کمتر احساس خستگی میکنند .

این نکته را در نظر داشته باشید ، صورتی از آنجایی که بسیار آرامش بخش است ، هم برای پسران و هم برای دختران رنگ فوق العاده محبوبی است ، استفاده از این رنگ به عنوان رنگ لهجه انتخاب خوبی است .

 

آبی روشن ( light blue )

آبی جزو رنگ های اصلی و رنگی سرد است . از نظر روانشناسی این رنگ برای اتاق خواب کودک بسیار انتخاب خوبی است ، زیرا آرامش خاص و حس مثبتی را در اختیار کودکان قرار داده و حس اعتماد به نفس آنها را افزایش میدهد . دقت نمائید که  blue color خلاقیت را افزایش میدهد .

در مجموع توصیه ای که باید در رنگ آمیزی ها ، مدنظر داشته باشید،اینست که نباید بیش از حد معمول  ، از این رنگ در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کرد . از نظر روانشناسی استفاده بیش از حد این رنگ در اتاق خواب کودک ، فرزند شما را افسردگی و بی حوصله میکند . استفاده از آبی همراه لهجه های مناسب رنگی برای کودکانی که دارای مشکلات رفتاری هستند بسیار مناسب است ، زیرا استرس کودکان را کاهش میدهد .

رنگ آبی روشن حس مثبتی را در کودکان ایجاد میکند . به طور کلی از رنگهای ملایم و گرم مانند آسمانی یا آبی کم رنگ در اتاق فرزند خود استفاده کنید و محیطی آرام تر در اختیار کودک خود قرار دهید . درنتیجه گفته می شود که رنگ های آبی روشن باعث کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می شوند و در مجموع می توان گفت که رنگی دوست داشتنی و جذاب می باشد .


** منبع : wikisara

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی