نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست

دکوراسیون رنگی و متدهای جدید آن

پنجشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۱:۱۸ ب.ظ

دکوراسیون رنگی

در حقیقت ، جهانی که ما مردم در آن زندگی می کنیم ، دارای ترکیب رنگ های متنوع و زیبا می باشد . قائدتا انسان ها دارای سلیقه‌ های مختلف و علایق گوناگونی در انتخاب رنگ های زیبای جهان می باشند . با این اوصاف ، هر کسی دوست دارد خانه‌ اش را همانطور که باب میل خودش است رنگ آمیزی کند ، بدین منظور، دکوراسیون رنگی میتواند کمک شایانی به ما در این بازه کند . زیرا رنگ ها می توانند تأثیر عمیقی بر خلق و خو و همچنین احساسات افراد به جای بگذارد . در نهایت می توان گفت که یکی از ابزارهای بسیار قوی و تاثیرگذار در چیدمان منزل ، استفاده از دکوراسیون رنگی بوده است .

دکوراسیون رنگی

گفتنی است که دکوراسیون رنگی به معنی تغییر دادن رنگهای پایه با رنگ های متفاوت بوده است . با استفاده از دکوراسیون رنگی میخواهیم محیط زندگی خود را تغییر داده و کمتر از یک رنگ در دکوراسیون منازل خود استفاده کنیم . در این مطلب از ویکی سرا تمایل داریم تا شما را با چند نمونه از دکوراسیون رنگی در فضاهای مختلف منزل آشنا کنیم .

 

مفهوم دکوراسیون رنگی

مطمئنا بهترین و خاص ترین دکوراسیون که چشم هر تماشا گری را به خود جذب می‌کند بدون شک یک دکوراسیون رنگی در منزل بوه است . شاید علاقه زیادی به چیدمان‌های یک دست کرم ، سفید ، مشکی و یا هر رنگ دیگری نداشته باشید و با خود بگوید چگونه میتوانم از ترکیب رنگ‌ها در ایده پردازی‌ها و طراحی خود استفاده کنم . به طور کلی ما به دنبال تغییر رنگ در دکوراسیون منزل خود هستیم ، تنها نگرانی ما این موضوع است چگونه رنگ هایی که با هم ارتباطی ندارند را در دکوراسیون رنگی خانه خود جای دهیم .

 

دراین زمینه ، شانون فریکه ، مهندس و طراح داخلی برجسته استرالیایی معتقد است (هر جنبه ای از دکوراسیون داخلی نیاز به درک کامل رنگ دارد ) و تنها راه برای مهارت آموزی تمرین است تا دریابیم با ترکیب رنگ چه تاثیری و تغییراتی میتوانیم بر زندگی و احساسات خود ایجاد کنیم .

 

دکوراسیون رنگی در منازل

قائدتا داشتن یک محیط سفید یک آرامش خاص و رمانتیک را برای بیشتر خانه ها به وجود می آورد .  بنابراین بهتر است که با تغییرات جزئی و کلی در وسایل خانه میتوان از این یک نواختی رنگ را تا حدودی فاصله بگیریم .

پیشنهاد ما اینست که تمام اتاق های ، وسایل را با بوم ها و اشیاء با ترکیب های رنگارنگ تزئین کنیم . این عمل یکنواختی رنگ سفید را از بین میبرد و یک فضا زیبا و آرامش بخش و رویایی را در اختیار ما قرار میدهد .

قطعا بخش بالایی از مردم آرزو دارند خانه با ترکیب رنگی متفاوتی داشته باشند ولی از انجام این کار نیز هراس دارند . این بازی با رنگ کاری قدیمی و جذاب بوده است . بدین ترتیب ، با ترکیب رنگ ها در دکوراسیون قادر خواهیم بود تا حدودی در زندگی روزمره خود تغییراتی به دلنشین را فراهم کنیم .

با این وجود ، ویکی سرا تمایل دارد در ادامه توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهد تا دریابید رنگ ها چه خصوصیات مخصوص به خود را دارد و بازی با رنگها چه تاثیرات فوق العاده ای را بر بدن افراد به جای می گذارد . در نهایت ، با تغییرات کلی و یا جزئی میتوانیم به آرامش خاصی نیز دست پیدا کنیم و از طرفی دیگر می توانیم هزینه های فوق العاده سرسام آور بازسازی را کاهش دهیم .

 

قانون دکوراسیون رنگی 60-30-10

طبق این قانون ، باید بدانید که رنگ اصلی 60 درصد وسایل خانه را شامل می شود . یعنی شما در حدود 60 درصد فضا را با رنگ اصلی رنگ آمیزی میکنید . این 60 درصد میتواند شامل دیوارها ، کف ، وسایل بزرگ مانند فرش و مبلمان باشد. با این کار رنگ اصلی را به عنوان رنگ زمینه یا پایه میشناسیم و در دکوراسیون وسایل خود از آن استفاده می کنیم .

غالبا 30 درصد الباقی رنگ آمیزی فضاهای خاصی از خانه را شامل میشود . این 30 درصد رنگ متفاوتی بوده است که میخواهیم در کنار رنگ اصلی در طراحی از آن استفاده نمائیم . قاعدتا این 30% شامل وسایلی از قبیل پرده ها، صندلی ها و حتی یکی از دیوارها نیز میتواند باشد . در مجموع ، 10 درصد رنگ مابقی شامل : لوازم جانبی ، دکوری ، کوسن ها و وسایل کوچک تر نیز می شود .

 

بازی رنگ و اشیاء در دکوراسیون

گیاهان

لازم به ذکر است که یکی از اصول برای داشتن فضای آرام استفاده از گل و گیاهان بوده است . جالبه که با اضافه کردن چند گل و گیاه سبز و رنگی به محیط خنثی خود و یا تک رنگ تنوع و آرامش خاصی را وارد کنیم . زیرا وجود گیاه در زمان خستگی باعث حس آرامش شده و شما را در یک دنیای فانتزی گیاهان غوطه ور می کند . در کل  رنگ سبز مظهر طبیعت است . برای چشم ، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد . رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش نیز بوده است .

به نوعی اثبات شده است که استفاده از رنگ های روشن و جدید ایده ای جذاب برای تزئین و دکوراسیون وسایل اتاق نشیمن شما بوده است . هنگام تعویض روکش صندلی های استرس دارید از چه رنگی استفاده کنید . منحصر به فرد بودن مستلزم امتحان بهترین ایده های رنگارنگ در اتاق نشیمن بوده است . به عنوان مثال می توانید برای مبل خود از پارچه های در ترکیب رنگی صورتی ، زرد ، سبز ، بنفش و فیروزه ، خاکستری و رنگ های خاص استفاده کنید . در ادامه به به روز ترین ترکیب رنگی برای اتاق نشیمن میپردازیم :

 

ترکیب رنگ زرد و خاکستری

همواره برای گرم کردن و لذت بخش تر کردن اتاق نشیمن میتوانید از ترکیب رنگ زرد و خاکستری استفاده کنید . برای خاص شدن این ترکیب بهتر از برای رنگ مبلمان نشیمن از پارچه با ترکیب رنگ خاکستری و زرد و یا به صورت جدا گانه استفاده کنیم . فرش برای این ترکیب رنگ بهتر است از با الگوهای مارپیچی استفاده شود ، الگو مارپیچی یک ترکیب رنگ جدید و خاص به محیط میدهد . ترکیب این رنگ ها زیبایی چشمگیری به اتاق نشیمن میدهد .

برای جلوه بیشتر ترکیبات رنگی ، نور را فراموش نکنید . در صورت داشتن پنجره های بزرگ می توانند از پرده ساده استفاده کنید ، در نتیجه این عمل نور را چند برابر بیشتر به محیط وارد میکند . به طور کلی بسته به حجم نور وارده و استایل خانه برای ورود نور کافی میتوان از چراغ نیز برای اتاق نشیمن استفاده کرد .

 

ترکیبات رنگ بنفش و خاکستری

تقریبا همه شما می دانید ، اتاق نشیمن فضایی بوده که خانواده بعد از سپری کردن یک روز طولانی بیشترین وقت خود را در آنجا سپری میکنند . با ترکیب رنگ ، بنفش و خاکستری یک پالت رنگ فوق العاده به فضای نشیمن بدهیم ، این ترکیب رنگ باعث احساس نشاط نیز میشود . این تنالیته رنگ گرمی و آرامش خاصی را برای افراد خانواده به وجود میاورد . استفاده از کوسن های آبی و زرد تیره میتواند ترکیب خاصی را به مبلمان بدهد .

 

ترکیب رنگ خاکستری ، سفید و سبز

دقت داشته باشید که استفاده از مبل با رنگ خاکستری روشن به فضایی گرمی خاصی را القا میکند و نیز باعث احساس راحتی در دکوراسیون اتاق نشیمن میشود . بهتر است برای این رنگ مبلمان از بالشت های سفید و آبی کم رنگ همراه با چاپ های انتزاعی استفاده کنیم . برای داشتن محیطی روشن می توانید از رنگ سفید برای رنگ آمیزی اتاق نشیمن استفاده کرد .

با این پالت رنگی روشن ، ظاهری متفاوت و رنگارنگ به اتاق نشیمن میدهم . این ترکیب رنگ باعث میشود وسایلی که روی مبل و میز شیشه ای خود قرار داده اید بهتر به نمایش آید . در صورت نداشتن پنجره برای تابش بیشتر نور به محیط بهتر است روی دیوار ، یک جفت آینه بزرگ با طراحی حاشیه پیچیده استفاده کنید . این آینه ها تابش نور را در اتاق افزایش میدهند .

 

آشپزخانه

اکثرا می دانیم که آشپزخانه فضایی کاملا مهم  میباشد که باید در این مکان حس فوق العاده مثبتی داشته باشید . باید بدانید که رنگها بر روحیه و احساسات شما نیز تأثیر گذار میباشند . بنابراین ، شما باید آشپزخانه خود را با رنگ های شاداب طراحی کنید ، که باعث افزایش نشاط و خلاقیت شما می شود . در ادامه میخواهیم به ترکیب رنگی های خاصی که باعث افزایش انرژی میشود بپردازیم . از این نکته نیزغافل نشوید که رنگ در دکور آشپزخانه برای خانم ها بسیار مهم و اساسی میباشد ، زیرا مدت زمان زیادی را در آن مکان سپری میکنند .

 

اتاق خواب

جالب است که بازی با رنگ ها در اتاق خواب باعث ایجاد جلوه جسورانه میشود و نیز روحیه خوب و انرژی مثبت و فوق العاده ای را وارد اتاق خواب شما میکند . در اتاق خواب پتو های رنگارنگ تاثیر خاصی در فضا اتاق ایجاد میکند . با استفاده از تغییرات جزئی مرز واضح ای بین دیوارها و کف ایجاد کنید . این نکته مهم را فراموش نکید که ساعت ها و کتابهای رنگارنگ و قفسه های رنگی میتواند تنوع کاملی به اتاق خواب ببخشد ، بازی با رنگ در دکوراسیون حس نشاط و زندگی را برای شما ایجاد میکنند . در ادامه به بروز ترین ترکیب رنگی برای اتاق خواب میپردازیم .

 

ترکیب رنگ آبی . سفید

بهتر  است که رنگ آبی و سفید را با هم ترکیب کنید و یک رنگ بندی کلاسیک برای اتاق خواب خود به وجود بیاورید . این رنگ به نوبه خود باعث ایجاد حس آرامش ، تمیزی نیز میشود . برای خاص تر کردن و جلوه دادن میتوانید در انتخاب پتو و یا کاغذ دیواری از لکه های سرمه ای استفاده کنید . چشم شما هیجان و حس خوب را از فضا بدست میاورد و با این بازی رنگ فضا به نظرتان بزرگتر میاید . بهتر است در این ترکیب رنگ از پرده های سفید و آبی استفاده کنید . پرده سفید و آبی باعث تابش نور بیشتر به اتاق میشود .

 

ترکیب رنگ سبز نعنایی ، سفید

برای ترکیب رنگ اتاق خواب میتوانید از سبز نعنایی استفاده کنید . رنگ سبز تداعی کننده حس طبیعت بوده و باعث آرامش نیز میشود . از رنگ سفید در این ترکیب رنگی برای دکوراسیون تخت نیز میتوانید استفاده کنید . در مجموع رنگ سفید در دکوراسیون باعث ایجاد حس پاکی و تمیزی میشود . برای بازی کردن با رنگ میتوانید بالشت ها را با رنگ سبز طراحی کنید . در این ترکیب رنگ بهتر است از یک فرش با بافت نرم استفاده شود . بافت نرم فرش ترکیب شده با سبز باعث ایجاد حس دل گرمی و آرامش در اتاق خواب میشود .

 

ترکیب رنگ صورتی ، سفید

توجه داشته باشید که یک اتاق کودک باید فضایی برای بالا بردن حس کنجکاوی و خلاقیت کودک باشد . بهتر است برای انتخاب رنگ اتاق کودک ( دختر ) از رنگ سفید و صورتی روشن نیز استفاده کنید . زیرا ترکیب این رنگ باعث ایجاد حس کنجکاوی و تازگی را در کودک افزایش میدهد . برای گرم کردن و افزودن حس آرامش بهتر است از رنگ روشن به صورت لکه ای بر روی روتختی و یا کاغذ دیواری استفاده شود . این ترکیب رنگ قوی با رنگ ملایم باعث بزرگ نشان دادن فضا و نیز آرامش محیط میشود .

 

ترکیب رنگ سبز و آبی

لازم است بدانید که آبی و سبز ترکیبی از رنگ خاص برای اتاق خواب کودک ( پسر ) بوده است . این ترکیب رنگ در پالت رنگی در کنار هم قرار دارد و به طور کل باعث افزایش هیجان نیز میشود . بهتر است برای دیوارهای از رنگ آبی ملایم که نشانه های ظرافت هستند در طراحی استفاده کنیم . رنگ سبز غنی و شدید بهتر است با رنگ آبی ترکیب شده و برای روی تخت استفاده شود ، این نکته را فراموش نکنید برای فرش اتاق بهتر است از رنگ سبز تیره همراه با کوسن های سفید استفاده شود . این ترکیب باعث آرامش و نشاط خاصی برای کودک میشود .

 

ترکیب سفید و آبی

پیشنهاد ما اینست که در دکوراسیون آشپزخانه خود از ترکیب آبی و سفید کلاسیک استفاده کنید . این ترکیب رنگ احساس تازگی و نیز ساحلی را برای شما به ارمغان می آورد . شما می توانید با استفاده از چند رنگ مختلف آبی برای کابینت های خود همراه با ترکیب رنگی سفید استفاده کنید . همچنین ترکیب سرمه ای با آبی روشن باعث میشود چشمان شما آرامش بهتری را احساس کند .

 

سفید خالص

آگاه باشید که رنگ سفید ظاهری تمیز ، معاصر و بدون هیاهو را برای شما القا میکند . اگر فرد حساسی هستید و تمیزی برای شما بسیار مهم است ، سراغ آشپزخانه کلاسیک تمام سفید بروید . مطمئن شوید که از چوب و موادی استفاده شده است که به راحتی تمیز می شوند و به راحتی لکه نمیشوند.

 

ترکیب رنگ قرمز ، سبز ، خاکستری

در کل ، زمان انجام آشپزی خود را با ترکیب کردن رنگهای منحصر به فرد میتوانید افزایش دهید . استفاده از یک جزیره روشن در آشپزخانه مانند رنگ سفید که باعث ایجاد حس تمیزی میشود انتخاب خوبی است . از رنگ خاکستری برای کابینت استفاده کنید و یا میتوانید برای کابینت های از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید . این بازی با رنگ شلوغ نمیباشد ، بلکه باعث جدا سازی فضا های آشپزخانه میشود .

 

ترکیب خاکستری ، سفید

رنگ خاکستری همانند رنگ مشکی باعث ایجاد جلوه در آشپزخانه شما میشود . می توانید با قفسه بندی و نورپردازی با این رنگ ها بازی کنید . برای مبل آشپزخانه میتواند از رنگ سفید استفاده کنید . این ترکیب موجب  ایجاد یک آشپزخانه مدرن در کنار به روز بودن کلاسیک بودن را در اختیار شما قرار میدهد .

 

اتاق مطالعه

قاعدتا اتاق مطالعه مکانی می باشد که حس راحتی و نیز آرامش بخشی را برای شما عزیزان به ارمغان میاورد . توصیه می شود که در اتاق مطالعه از رنگ ملایم و گرم استفاده کنید که برای شما محیطی آرام و صلح آمیز را به وجود آورد ، تا بتواند بر مطالعات یا کارهای اداری خود تمرکز کنید . اتاق مطالعه شما به طور کلی باید باعث بهبود روحیه شما شده و نیز تأثیرات مثبت بر روی شما بگذارد . در ادامه به ترکیب رنگی مناسب در دکوراسیون اتاق مطالعه میپردازیم :

 

ترکیب صورتی و خاکستری با مسی

خوشبختانه ترکیب این تنالیته برای چشم احساس آرامش بخشی را نیز مهیا می کند  . این ترکیب رنگ باعث آرامش ذهن و افزایش تمرکز نیز میشود . دقت  داشته باشید که این ترکیب رنگی برای بانوان بسیار آرام بخش نیز بوده است . این تنالیته رنگی اتاق مطالعه باعث آرامش چشم ها شده و بعد از ساعت ها کار یا مطالعه فرد کمتر احساس تنبلی و بی حوصلگی میکند .

 

ترکیب رنگ قهوه ای ، خاکستری با نقره ای

مطمئنا ترکیب رنگ قهوه ای و خاکستری با رنگ نقره ای در اتاق مطالعه باعث تقویت حافظه و خلاقیت می شود و نیز باعث افزایش تمرکز در زمان مطالعه و کار میشود . از این نکته نباید غافل شویم که اتاق مطالعه باید باعث افزایش آرامش و حس خوب برای فرد نیز شود . این ترکیب رنگ به غیر از تقویت تمرکز و خلاقیت باعث ایجاد آرامش میشود ، از این رو فرد مدت زمان بیشتری را در این مکان سپری میکند و کمتر احساس خستگی میکند .

 

ترکیب سبز کم رنگ و خاکستری

شایان ذکر است که سبز رنگی میباشد که احساس طبیعت را برای فرد به ارمغان می آورد . با این دکوراسیون رنگی در هنگام انجام کار احساسات آرامش خاصی خواهیم داشت . این رنگ نمادی از یک محیط کار انگیزشی بوده است و رنگ خاکستری مورد استفاده این ترکیب رنگ حس سبکی را به فضا میدهد . برای پارتیشن بندی میز کار میتوان از چوب با ترکیب رنگ کم رنگ استفاده کنیم .

 

غذا خوری

اصولا اتاق ناهار خوری فضایی نیست که بخواهیم برای مدت طولانی در آن مستقر شویم . بنابراین فرصتی خوب است تا با استفاده از دکوراسیون رنگی و نیز رنگ فوق العاده  قوی این مکان را زیبا و چشمگیر کنیم . رنگ مناسب می تواند خلق و خوی افراد را بهتر کرده و تاثیر مستقیمی بر اشتها افراد نیز داشته باشد .

 

رنگ نارنجی

بهتر است بدانید که رنگ نارنجی یکی از به روز ترین و شیک ترین  رنگ  در دکوراسیون میز ناهار خوری بوده است . این رنگ گرمای خاصی را به محیط میدهد . این ترکیب باعث حس آرامش در زمان صرف وعده غذایی میشود . بهتر است برای فرش ، گلیم ، زیر این میز ناهار خوری از رنگ روشن با بافتی نرم نیز استفاده کنیم ، زیرا باعث ایجاد نور و آرامش بیشتری میشود .

 

ترکیب قهوه ای با سبز

نکته بسیار جالبی است که رنگ سبز روشن ، یکی از رنگ های پرانرژی بوده است ، ترکیب این رنگ با قهوه ای به فضا حس رسمی نیز میبخشد . این ترکیب رنگ برای خانه کلاسیک میتواند کاربرد بیشتری داشته باشد . برای لوستر برای این ترکیب رنگ بهتر از رنگهای شیری ، سفید یا طلایی مشکی استفاده کنید زیرا باعث تابش بیشتر نور نیز میشود .

 

ترکیب بنفش تیره و آبی

معمولا ترکیب رنگ های بنفش ، آبی برای میز ناهار خوری بسیار مناسب بوده است ، زیرا باعث ایجاد حس شادابی و نشاط می شود . برای پارکت یا کفپوش برای دکوراسیون این اتاق بهتر است از رنگ های تیره استفاده کنید زیرا این تن رنگ باعث آرامش فرد میشود .

 

حمام

این مورد نسبتا مهم است که طراحی رنگی حمام میتواند برای طراحان خانه ، بخش جالب و چالش بر انگیزی باشد . با تغییرات جزئی در دکور حمام و بازی با رنگ ها میتواند هزینه بازسازی را به میزان قابل توجهی نیز کاهش داد و فضایی را با ترکیب رنگ های متفاوت طراحی کنید . بدین ترتیب ؛ رنگ بندی های خاص برای فضای حمام به شرح زیر بوده است :

 

ترکیب سفید ، کرم

در اصل حمام ها از همان زمانهای قدیم فضا هایی با تلانیته رنگی نبوده است . بیشتر رنگ سفید و کرم بوده است . این رنگ حمام را به فضای آرامش بخشی تبدیل میکند . به طور کلی در فنون دکوراسیون رنگ سفید نشان دهنده پاکی و تمیزی نیز بوده است . این ترکیب رنگ کلاسیک هیچ گاه قدیمی نمیشود و برای طراحان دکوراسیون همیشه جالب است .

 

ترکیب سبز نعنایی و سفید

به طور کلی ، رنگ نعنایی و سفید حس آرامش ، تازگی ، زیبایی را برای افراد به وجود می آورند . این ترکیب رنگ برای حمام ها نیز بسیار مناسب بوده است ، زیرا فضا را بزرگ تر نشان میدهد . همچنین برای داشتن فضای زیبا و به دل نشین بهتر است از شمع با تنالیته رنگی نقره ای سفید و نقره براق استفاده کنید . این شمع خود باعث جذابیت و تازگی فضا میشود .

 

ترکیب رنگ آبی و سفید ساحلی

در حالت ایده آل این ترکیب رنگ در دریاها و اقیانوس ها وجود دارد . ترکیب آبی و سفید ساحلی باعث ایجاد نور و درخشان شدن فضا شده و آرامش خاصی را ایجاد میکند . میتوان در این فضا از کاشی های برجسته نیز با همین تنالیته رنگ استفاده کرد . زیرا برجستگی کاشی حس دریا و اقیانوس را برای فرد بیشتر تجسم میکند .

 

سخن آخر

درنتیجه برای داشتن فضا زیباتر و رویایی تر باید با رنگ ها بازی کنیم . از خراب شدن ترکیب رنگی هیچگاه هراسی نداشته باشید ، زیرا ترکیبات جدید رنگی باعث افزایش قدرت جسارت شما نیز میشود . در این مقاله ویکی سرا ما قسط داشتیم که به شما نشان دهیم که بازی با رنگ میتواند چه تاثیر فوق العاده بر زندگی افراد به وجود بیاورد و میتوان تک رنگی نیز خلاص شویم .


منبع  : دکوراسیون رنگی منازل 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۰۱
نگار محمدی

دکوراسیون رنگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی