نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

نوگرنا

آموزش معماری و ساختمان

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست


بطور کلی ، اگر قصد داشته باشیم ، سوالی مانند اینکه دکوراسیون امروزی یا همان معاصر چیست را پاسخ دهیم باید به این سؤال که مد چیست و اینکه چرا به چنین دکوراسیونی مد روز می‌گویند باز گردیم. این تعبیر را با دکوراسیون مد روز نیز می‌توانیم پیش ببریم؛ چرا که کلمه مد بیشتر برای عموم جا افتاده است و بیشتر این اصطلاح را می شناسند .

درهمین حیطه  ؛ طراحان برای اجرا و پیاده سازی این سبک دکوراسیون داخلی از عناصر و رنگ هایی مربوط به زمان حال استفاده می کنند .

گفتنی است که این سبک هر روزه دستخوش تغییراتی متغیر می باشد و دارای یک الگوی ثابت نیست . باید بدانید و آگاهی لازم را داشته باشید که کلمه معاصر به معنای عصر حاضر و امروزی است ، بدین منظور ، طبیعی است که برای پیاده سازی و اجرای این سبک طراحی دکوراسیون امروزی از وسایل مد روز استفاده شود . در این مقاله از ویکی سرا می خواهیم شما خوانندگان محترم را با این سبک خاص آشنا نمائیم .

 

دکوراسیون امروزی یا همان معاصر :

دکوراسیون معاصر

 

خبر خوب در این مطلب ؛ اینست که دکوراسیون معاصر تا حدودی شبیه به سبک دکوراسیون مدرن است . این سبک دکوراسیون داخلی تلفیقی از سبک سنتی و آرت دکو است . به طور کلی الگو ها و المان های ساده اساس این سبک دکوراسیون داخلی است . گفتنی است که برای ایجاد نمای بهتر ، میتوانید از خطوط منحنی و خمیده استفاده کنید و محیط خانه را زیباتر کنید . برای دیزاین و دکوراسیون خانه به سبک معاصر بایستی از عناصر و وسایل موجود در زمان حال استفاده کنیم . اگر به استایل خانه خود اهمیت ویژه ای  میدهید ، بهتر است از این سبک برای طراحی و زیبا سازی خانه خود استفاده کنید . درمجموع خوب است بدانید که عناصر تشکیل دهنده این سبک دارای الگو و استایل خاصی هستند . همچنین  به روز بودن از شاخصه های اصلی این سبک است . معمولا ممکن است ویژگی ها و عناصر این دکوراسیون در چند سال آینده تغییر کند و استایل حال حاضر دیگر خاص نباشد .

 

تاریخچه سبک معاصر

ناگفته نماند که ریشه سبک معاصر به دوران ویکتوریایی بر میگردد . دوره ویکتوریایی که درحقیقت  بین سالهای 1837 تا 1901 آغاز شد . این سبک دکوراسیون داخلی همسو با انقلاب‌های صنعتی بوده است . ریشه این سبک از گرجستان آغاز شد . متاسفانه مردم این دوره تاریخی شرایط بد و ناخوشایند اقتصادی داشته اند ، آنها قادر نبودند خانه خود را هر طور که تمایل دارند ، تزیین و دکوراسیون کنند . از این رو تولید کنندگان دست به تولید مبلمان و وسایل تزیینی مناسب زدنند .درمجموع  وسایلی که ما قبل آن فقط مخصوص افراد ثروتمند بود حال مخصوص عموم مردم است . به طور کلی ویکتوریایی‌ها عاشق دکوراسیون و تزئینات بودن ، آنها از این تجهیزات خاص برای دکوراسیون و دیزاین خانه خود استفاده میکردند .

هرگز فراموش نکنید که استفاده از سبک معماری معاصر از اوایل قرن 19 میلادی آغاز شد ، اما ریشه به کارگیری سبک معاصر در دیزاین و دکوراسیون منازل مربوط دهه 1970 میلادی است . دکوراسیون معاصر به طور کلی شامل : خطوط مستقیم ، خطوط منحنی است . همچنین این سبک در کنار رنگ های خنثی از تعداد محدودی رنگ جسورانه استفاده می کند ، شما با استفاده از این رنگ ها می‌توانید محیط زندگی خود را خاص تر و امروزی تر کنید .

توجه کنید که پایه و اساس معاصر بر سه چیز استوار است، اول تجربه گرایی به معنی استفاده از علوم تجربی برای پیشبرد اهداف جامعه ، دوم انسان گرایی مطلق یا همان اومانیسم و سوم عقل گرایی . این تفکر تا قرن بیستم ادامه داشت . بعضی از اندیشمندان معتقدند که این طرز تفکر هنوز از بین نرفته است و ادامه دارد .

 

سادگی و خاصی دکوراسیون معاصر

ظاهرا قانون مهمی که باید به خاطر بسپارید ، اینست که برای تزیین و دکوراسیون فضا از سبک معاصر و قطعات کمتراستفاده کنید و درنهایت سعی کنید که محیط خود را شلوغ پلوغ نکنید . توجه کردن به این اصل حس راحتی و آرامش را به محیط هدیه میدهد ، شما می‌توانید بودجه خود را به طور عاقلانه‌ تری صرف قطعات ساده کنید تا بتوانید با سبک معاصر، فضای داخلی خود زینت بخشید و از تماشای آن لذت کافی ببرید . به طور کلی به هیچ وجه نباید از الگوها و المان مختلف در کنار هم استفاده کنید ، زیرا شلوغی و بهم ریختگی محیط حس بدی را به افراد منتقل می کند .

 

ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی معاصر

خطوط و فرم های خاص

درواقع باید بدانید که فرم ها و خطوط شکسته و منحنی پایه و اساس این سبک دکوراسیون داخلی می باشد . خوب است بدانید که با استفاده از این الگوها محیط شما کاملا متمایز و دگرگون می شود . به طور کلی بهتر است که شما از خطوط صاف و خطوط منحنی همزمان استفاده کنید تا بتوانید از اصول سبک معاصر پیروی کنید .

به عنوان مثال : اگر دیوارها و میزهای شما دارای خطوط صاف با زاویه های تیز هستند ،بایستی از یک مبل با خطوط نرم و منحنی شکل استفاده کنید و یا در آشپزخانه که بیشتر تجهیزات دارای خطوط صاف هستند ؛ از وسایل با خطوط منحنی شکل بهره بگیرید . این خطوط خاص یکی از ویژگی های پایه سبک معاصر و یا همان دکوراسیون امروزی می باشد .

 

استفاده از الگوهای هنری برای دکوراسیون

همان طور که همه شما میدانید ، سبک دکوراسیون معاصر معمولا دارای تزئینات زیادی است . شما میتوانید از الگو و مدلهای مختلف برای ایجاد نمای بهتر در خانه خود استفاده کنید . بعنوان مثال ؛ بوم‌های نقاشی باید دارای الگوهای خاصی باشند ، در کنار این تجهیزات میتوانید از مجسمه‌های ساده، عکاسی سیاه و سفید و شیشه کاری نیز استفاده کنید . آگاه باشید که المان وسایل دکوری شما فولاد ، نیکل و یا کروم باشد . اگر فرد حساسی هستید و تمیزی محیط برای شما مهم است بهتر است از این متریال استفاده کنید . وجود سطوح براق این متریال حس خوب و شایسته ای را به شما منتقل می کند .

 

استفاده از المان های براق برای دکوراسیون خانه

خوشبختانه سطوح براق یکی دیگر از ویژگی های دکوراسیون سبک معاصر است . از این متریال میتوان برای ساخت بسیاری از وسایل و تجهیزات استفاده کرد . به طور مثال اگر قصد خرید مبلمان لوکس ، خرید میز و تابلو و دیگر وسایل را دارید می توانید نوع استیل ، کروم و را انتخاب کنید و محیط زندگی خود را زیباتر کنید و از تماشای آن لذت ببرید . زیرا این متریال خاص و به دلنشین ، علاوه بر دارا بودن سطوح براق از زیبایی و جلوه ای بسیار خاصی برخوردار هستند . قائدتا با استفاده از این ترکیبات آنتیک میتوانید نمای محیط زندگی خود را به طور کلی تغییر دهید . در نهایت باید کمی خلاق باشید و از المان های خاص و فانتزی استفاده کنید .

 

بهره گیری از اشکال مختلف برای تجهیزات خانه

در حقیقت برای اجرا و پیاده سازی دکوراسیون معاصر بایستی از اشکال با الگوهای خاص استفاده کنید . به طور کلی اشکال هندسی منحصربه‌فرد و خاص، زیبایی مبلمان، لوسترها و سایر وسایل خانه را دو چندان می‌کنند . از این ‌رو به دنبال صندلی‌های باریک ، مبل‌های عریض و کوتاه، لوسترهایی که داراری طراحی منحصربه‌فردی هستند باشید .

به مراتب ، وسایل چوبی و چرمی که نماد طبیعت هستند و وسایل پلاستیکی و پارچه‌ای بادوام باشید . کمی دقیق باشید و الگوهای موجود در بازار را بررسی کنید تا بتوانید بهترین تجهیزات را برای خانه خود خریداری کنید و از تماشای آنها نهایت لذت را ببرید .

 

فواید و ویژگی های سبک دکوراسیون معاصر :

  • نظم در چیدمان و دکوراسیون خانه
  • جذب انرژی مثبت
  • از بین بردن استرس و اضطراب افراد
  • بهره گیری از نور طبیعی برای روشن کردن محیط
  • استفاده از گل و گیاه برای دیزاین محیط
  • پیروی از سبک های به روز
  • استفاده از فرم های هندسی ساده و نرم
  • استفاده از خطوط صاف منحنی و اشکال دیگر
  • مناسب افراد تمیز و حساس
  • بزرگ و دل باز دیده شدن فضا
  • الگوها و المان های خاص
  • دکوراسیون آزاد فضا
  • استفاده از رنگهای مختلف
  • بهره گیری از متریل های مختلف برای چیدمان خانه
  • هزینه مناسب
  • افزایش ابعاد فضا
  • استفاده از متریال پایه با توجه به محیط زیست

 

معایب دکوراسیون داخلی امروزی :

  • افزایش هزینه تعمیر و نگهداری
  • شلوغی المان ها و الگو ها
  • رعایت اصول برای شلوغ و نامنظم نشدن فضا

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی